• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası

9 Top Kuralları

9 Top Oyun Kuralları

Oyunun Amacı

1′den 9′a kadar numaralandırılmış olan toplar ve beyaz top ile oynanır. Amaç her atışta isteka topunu öncelikle masadaki en ufak numaralı topa temas ettirmektir, fakat topları sıra numarasına göre atma zorunluluğu yoktur. Nizami olarak atılan her toptan sonra oyuncu, topu kaçırana, faul veya seti kazanana kadar masada kalır. 9 numaralı topu kurallara uygun bir atışla deliğe sokan oyuncu seti kazanır. Bu disiplinde deklarasyon (topu hangi deliğe atacağınızı söyleme) yoktur.

 

Açılış Bölgesi

Uzun bantlardaki 2. noktalar arasındaki çizginin arkasında kalan ve üç eşit parçaya bölünmüş alanın ortasında kalan kısmıdır.

 

Başlangıç

Oyuna kimin başlayacağına bant atışı ile karar verilir. Her iki oyuncu, kendi vurdukları topu karşı kısa banttan geri döndürerek kendilerine yakın olan kısa banda mümkün olduğunca yakın bırakmaya çalışırlar.

Atışı her iki oyuncu da aynı anda yapmamış iseler, atışı geç yapan oyuncunun diğer oyuncunun atışını izleyerek avantaj sağlamaması için konulmuş bir kural vardır. Bu kurala göre atışı geç yapan oyuncu, diğer oyuncunun topu karşı banda temas etmeden önce atışını yapmış olmalıdır, aksi halde ilk atışı yapan oyuncu bant atışını kazanır. En yakın bırakan oyuncu oyuna başlama ya da açılışı rakibe verme hakkına sahip olur.

 

Diziliş

Toplar elmas biçiminde dizilir. Dizilişte her zaman en öne 1 numaralı top, ortaya da 9 numaralı top konur, diğer toplar rasgele dizilerek her açılıştan sonra dağılımın farklı olması hedeflenir. 1 numaralı topun çuhaya temas ettiği nokta, spot noktası (kısa ve uzun bantlardaki 2. noktaların kesiştiği yerdir).  Açılışı yapan oyuncu, beyaz topu açılış yapacağı açılış bölgesi (break box) ile sınırlandırılan kısım içerisinde istediği herhangibir yere koyabilir.

 

 

Açılış

Açılışı yapan oyuncu, isteka topunu açılış bölgesinde istediği herhangi bir yere koyarak dizilmiş olan hedef toplara vurmak kaydıyla açılışı yapar. Açılış vuruşundan sonra herhangi bir top atılmazsa, en az dört topun band görmesi gerekmektedir. Aksi takdirde faul olur.

 

 

Açılış vuruşunda eğer 9 numaralı top deliğe girmiş ise, (turnuva direktörünün önceden açıklamış olduğu karara göre);

  1. Açılışı yapan oyuncu seti kazanır veya,
  2. 9 numaralı top delikten çıkarılarak spot noktasına konup oyuna devam edilir.

 

Kitchen Kuralı (Bu kural Turnuva direktörünün önceden açıklayacağı karara göre uygulanır)

Açılış yapan oyuncu açılışı yaptıktan sonra oyuna devam edebilmesi için ;

  1. Bir top atıp en az iki topun açılış çizgisini geçmesi veya
  2. İki top atıp en az bir topun açılış çizgisini geçmesi veya
  3. Üç top atması gerekmektedir.
  4. Top atamazsa en az üç topun açılış çizgisini geçmesi gerekir.

1,2 veya 3. madde şartlarından herhangi birinin gerçekleşmemesi durumunda sıra rakip oyuncuya geçer.

 

Sürme (pushout)

1.  Kitchen kuralının gerçekleşmesi durumu:

Atış hakkına sahip olan oyuncu, pozisyonu beğenmediği takdirde beyaz topu masa üzerinde istediği bir yere doğru vurabilir veya istediği bir topu deliğe atabilir (deliğe atılan 9 numaralı top ise dışarı çıkarılarak kısa ve uzun bantlardaki 2. noktaların kesiştiği yere konur). Bu atışta top görmeme ve bant faulü kuralları geçersizdir. Bu atış her setin açılış vuruşu sonrasındaki ilk el için geçerlidir (İsteka topunun deliğe girmesi hariç). Rakip oyuncu isterse atış yapma veya sırayı rakibe devretme hakkına sahiptir. Devretme durumunda masaya gelen oyuncu oyuna devam etmek zorundadır.

 

2.  Kitchen kuralının gerçekleşmeme durumu:

Masaya gelen oyuncunun iki seçeneği vardır.

a)    Masayı olduğu gibi kabul edip oyuna devam etmek,

b)    Masayı rakip oyuncuya devretmek.

Masaya gelen oyuncunun 1. Maddede belirtilen sürme hakkı geçerlidir.

 

Giren Topların Dizilmesi

9 numaralı top dışında deliğe giren tüm toplar delikte kalır. Aşağıda sıralanan durumlarda 9 numaralı top spot noktasına konur.

9 numaralı top :

  1. Faul yapılarak atılmışsa,
  2. sürme yapılırken atılmışsa,
  3. açılış sırasında girmişse (turnuva direktörüne göre bu kural değişebilir),
  4. masa dışarısına çıkmışsa.

Nizami Vuruşlar

Oyuncu isteka topunu öncelikle masadaki en ufak numaralı topa temas ettirerek

  1. atması veya
  2. vuruştan sonra isteka topunun veya herhangi  bir topun band görmesi gerekmektedir.

Nizami vuruşlardan sonra toplarından herhangi birinin deliğe girmesi oyuncunun oyuna devam etmesini sağlar. 9 Numaralı topun girmesi sonucu set kazanılır.

 

Nizami Olmayan Vuruşlar (Fauller):

Nizami olmayan her atış veya hareketten sonra sıra rakip oyuncuya geçer. Rakip oyuncu her faul atışında beyaz topu masa üzerinde istediği yere koyarak devam etme hakkına sahiptir (açılış faulü dahil).

  1. En az 1 ayak yere basmaksızın vuruş yapılması,
  2. İsteka topunun deliğe girmesi veya masa dışına çıkması,
  3. İsteka topunun ilk önce masa üzerindeki en küçük numaralı top ile temas etmemesi (topu görmemesi),
  4. İsteka topunun ilk önce masa üzerindeki en küçük numaralı topa temas ettikten sonra hiçbir topun bant görmemesi (bant faulü kuralı),
  5. Masa üzerindeki herhangi bir topa temas edilmesi,
  6. Masa üzerindeki herhangi bir topun atış sonucunda masa dışına çıkması
  7. Masa üzerindeki herhangi bir topun bantları çevreleyen bölgeye (küpeşteye) temas ederek masaya geri dönmesi,
  8. Faul atışı kullanacak olan oyuncunun, beyaz topu istediği yere yerleştirirken istekanın ucu ile ileriye doğru dürterek yapılan düzeltmeler (burada uç olarak tarif edilen bölge nizami bir vuruşta istekanın top ile temas ettiği bölgedir),
  9. İstekanın atış sırasında top ile birden fazla temas etmesi (araba tabir edilen nizami olmayan vuruş),
  10. Herhangi bir top hareket halindeyken isteka topuna vurmak,
  11. Açılışı 1 numaralı topun dışında bir topa vurarak yapma,
  12. Açılış sırasında hiçbir topun deliğe girmemesi ve en az 4 topun bant görme koşulunun gerçekleşmemesi,
  13. Oyuncunun, beyaz topu bir engelin üzerinden zıplatmak amacıyla, topun çok dibine vurarak zıplatması (topun stekanın ucu dışındaki bölgeye temas etmesi).
  14. Yavaş oyun: hakem eğer bir oyuncunun veya her ikisininde yavaş oynadığına karara verirse önce hızlanmaları için uyarır sonrasında shot clock uygular. Bu uygulamada belirlenene süre içerisinde vuruşunu tamamlamayan yuncu faul yapmış olur.
  15. Masada istekanın bırakılması; eğer oyuncu ıstekasını masada birşeyler ölçmek için kullanırsa ve ellerinden herhangi biri ile teması kesilirse bu bir faul olur.

 

Bu atış ve hareketlerin tamamı faul olarak nitelendirilir ve rakip oyuncu faul atışı kullanır. Ayni anda birden fazla faul yapılmışsa bir faul olarak değerlendirilir.

 

Toplardan Birinin Masa Dışına Çıkması

9 Numaralı topun dışında herhangi bir top masa dışına çıkarsa bu top deliğe atılır ve rakip top elde (Faul) oyuna devam eder. 9 numaralı top masa dışına çıktığında ya da nizami olmayan bir atışla deliğe girdiğinde, diğer toplardan farklı olarak masada spot noktasına konur. Bu noktada başka bir topun bulunması durumunda, 9 numaralı top kısa bantdan bu noktaya enyakın olan yere yerleştirilir.

 

Set Kaybı

Bir oyuncu bir sette üst üste 3 kez faul yaparsa o seti kaybetmiş sayılır.

 

Çıkmaza Giren Oyun

Hakem oyunun çıkmaza girdiğine karara verirse, oyunculara maçın tekrarlanmasını isteyip istemedikleri sorar. Eğer oyunculardan herhangi biri devam etmek isterse hakem oyunculara üçer atış hakkı tanır ve bu süre sonunda oyunda yeterli bir gelişim olmadığını düşünüyorsa oyunu tekrarlatır. (hakem yoksa oyuncuların ortak kararı) ;

 

Özel Durum

Delik kenarındaki bir top hareketsiz 5 saniyeden fazla durduktan sonra kendiliğinden deliğe düşerse, bu top delikten çıkarılarak mümkün olduğunca eski pozisyonuna yakın bir yere konulur. Oyun kaldığı yerden devam eder.

2018 Yılı Milli Takım Oyuncularımız
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam10
Toplam Ziyaret7618